To były ostatnie targi we Wrocławiu w których Polska brała udział i o tyle ciekawe, że już po zerwaniu paktu o nieagresji przez Hitlera z Polską. Były to także targi, na których jak nigdy obawiano się konkurencji Wiednia, który w tej materii wiódł prym w Europie pomimo innych terminów i przyłączenia do Rzeszy. Mam tu na myśli Targi Wrocławskie z 1939 roku, które odbyły się w dniach 10 – 14 maja tego roku. Oficjalna nazwa brzmiała Breslauer Messe mit Landmaschinenmarkt Bäuerliche Ausstellung Zuchtvieh- und Pferde Ausstellung. W polskim tłumaczeniu byłyby to Targi Wrocławskie Maszyn Rolniczych, Wystawa Chłopska, Wystawa Bydła Hodowlanego i Koni. Same Targi stały pod dużym znakiem zapytania ze względu na częste choroby bydła jakie miały miejsce w latach 38 – 39. Mając to na uwadze organizatorzy starali się by Targi z 1939 były bardziej centrum informacji i konferencji oraz rozmów gospodarczych pomiędzy stronami i uczestnikami tej imprezy niż wielką wystawą. To w dużej części się udało, o czym później. Same Targi zaczęto reklamować już pół roku wcześniej łącząc fakt budowy Kanału Odra-Dunaj jako możliwości lepszych kontaktów z nowymi rynkami zbytu w południowej i południowo – wschodniej Europie. Gauleiter Śląska Wagner jeszcze przed samymi Targami reklamował je na spotkaniu z prasą w Berlinie, podkreślając jej niemiecki i jednoczący charakter. Same Targi jak większość poprzednich miały miejsce na wrocławskich terenach wystawienniczych a więc tam gdzie znajduje się obecnie nasze ZOO. Przygotowania do nich zaczęto wcześniej W 1937 powstała Hala Państw autorstwa Konwiarza (Staatenhalle) /lewy z budynków/, a na terenach wystawienniczych zbudowano dwie nowe hale „Odra” i „Dunaj”, których zadaniem było odciążenie Hali Stulecia z ekspozycji. Przygotowania do Targów były zapięte na ostatni guzik już w kwietniu 1939 roku. W Hali Państwa stoiska otrzymały : Polska, Protektorat Czech i Moraw (już po aneksji), Bułgaria, Turcja, Jugosławia, Rumunia, Węgry oraz Słowacja. Wśród zaproszonych państw były także Grecja i Włochy, które w efekcie nie znalazły się w Breslau.
W Pawilonie Czterech Kopuł przygotowano Wystawa Chłopska oraz Wystawa Myśliwska. W Dworze Targowym swoje stoisko miały Niemieckie Koleje i Poczta. Hala Stulecia gościła stoiska ze sprzętem elektromechanicznym, piekarniczym, masarskim i pomiarowym. Hale „Odra” i „Dunaj” prezentowały maszyny do obróbki metali, drewna, maszyny i materiały budowlane jak również specjalistyczną wystawę „Rzemieślnicze i domowe użytkowanie gazu”. Hale południowe (stały wzdłuż brzegu Odry w południowej części placu) pomieściły urządzenia elektryczne, wystawę DAF - u, sprzęt muzyczny, radia i niezbędne artykuły gospodarstwa wiejskiego.W południowej hali miał swoje stoisko także Deutsche Arbeitsfront. Na otwartym placu przygotowano Wystawę Zwierząt Hodowlanych i Targi Maszyn Rolniczych.
Uroczyste otwarcie Breslauer Messe odbyło się we wrocławskim ratuszu w dniu 10 maja 1939 roku przemówieniem Wagnera. Jako ciekawostkę można podać , że właśnie Breslauer Messe były tym miejscem gdzie pokazano po raz pierwszy oficjalnie Garbusa czyli VW zwanego wówczas KdF-Wagen. Targi Wrocławskie 1939 roku odwiedziło 200 tysięcy osób bijąc tym samym rekord frekwencji na Targach Wrocławskich. W samą niedzielę, na zakończenie Targów odwiedziło je ponad 80 tysięcy zwiedzających. Niemieccy organizatorzy i media położyły akcent na stoiska i ofertę Protektoratu Czech i Moraw jako ofertę nowej niemieckiej prowincji z którą reszta Rzeszy wiąże duże nadzieje.
Polskę na Targach reprezentowały takie przedsiębiorstwa, firmy i osoby jak/:
- Związek Eksporterów Zboża Rzeczypospolitej Polskiej (Poznań)
- „Udycz” (Warszawa)
- C.B.E Centralne Biuro Eksportu Przetworów Ziemniaczanych Sp. z o.o. (Poznań)
- „Ralopol” S.A. (Wilno)
-“Towarzystwo Handlowe “Standart” Sp. z o.o. (Wilno)
-„”Wilenka” G.m.b.H (Nowa Wilejka)
- Michał łężyk (Czersk)
- A. Słomiński (Brusy)
- „Rollas” G.m.b.H (Wilno)
- Polski Komitet Zielarski (Warszawa)
- R. Barcikowski S.A. (Poznań)
- Zrzeszenie Eksporterów Drobiu i Ubocznych Artykułów Rolnych (Warszawa)
- Polskie Związek Eksporterów Bekonu i Artykułów Zwierzęcych (Warszawa)
- Zrzeszenie Producentów Konserw (Warszawa)
-„Prosna” (Kalisz)
- Fabryka Konserw Pudliszki (Krobia)
- Związek Producentów i Eksporterów Pierza i Artykułów Zwierzęcych (Warszawa)
- Dom Eksportowy Pierza i Puchu (Warszawa)
- „Silesia Export” (Warszawa)
- G. Karliner (Warszawa)
- I. Nasibirski (Warszawa)
- „Społem” (Warszawa)
- Zrzeszenie Eksporterów Masła (Warszawa)
- Związek Zawodowych Zrzeszeń Eksporterów Jaj (Warszawa)
- Towarzystwo Międzynarodowych Targów i Aukcyj Futrzarskich (Wilno)
- „Sztuka Huculska” (Warszawa)
- „Związek Izb i Organizacyj Rolniczych (Warszawa)
- Ręczna Tkalnia Dom Stoehr (Puszczykowo)
-„Rękodzieło” (Warszawa)
- PLL LOT (Warszawa)
- Linie żeglugowa „Gdynia-Ameryka” (Warszawa)
- Ministerstwo Komunikacji (Warszawa)
- Związek Turystyczny (Kraków)
- B. Hozakowski (Toruń)
- J. Kirchmayer & J. Marczewski (Warszawa)
- Bracia Kronengold (Kraków)
- Muszyński & Wronecki (Ostrów)
- Teofil Rosenhauch (Lwów)
- N. Solomonowitz (Kraków)
- Saprol s.a. (Lwów)
- B. Stern & L. Frächter (Czortków)
- Jakob Thürhaus (Podwolczyska)
- Jan Wachowiak i Ska (Śrem)
- Max Weichmann (Katowice)
- Emil Wielgosiński (Warszawa)
Rozmowy gospodarcze jakie miały miejsce podczas targów odbyły się 11 maja pomiędzy delegacją Niemiec oraz Polski o 9.00, Jugosławii 9.00, Rumunią 11.00, Bułgarią 16.00 oraz Turcją także o 16.
To tyle w skrócie o ostatnich Targach Wrocławskich przed wrześniem 1939 r.
bonczek/hydroforgroup/2007 na podstawie : "Breslauer Messe mit Maschinenmarkt" Breslauer Messe- und Ausstellungs - AG 1939, "Wrocławskie targi i wystawy w latach 1933 - 1944" Artur Kamiński WUW 2001